Κυριακή 1 Μαΐου 2022

"Η τελευταία λέξη" 28ο Συμπόσιο Ποίησης

 

                                                                   Πηγή: Διαδίκτυο


Γη αλλότρια. Απόγευμα μετά από μια βδομάδα.

Κάθισμα ένα παλιό τσίγκινο κουτί,

έξω απ’ τη σκηνή, στην άκρη του καταυλισμού.

Θυμάται η Anya την πατρίδα.

Όλα ήταν όμορφα την Άνοιξη,

όπως δεν ήταν ποτέ

κι αλίμονο, ούτε ποτέ θα γίνουν.

Ακόμη κι αν τελειώσει ο πόλεμος,

με κάποια επιείκια στους ηττημένους,

δε γίνεται να ξεχάσω 

το φόβο,

τον αντίλαλο απ’ το θρήνο,

τη γη που έτρεμε απ’ τις οβίδες,

τον αέρα που μύριζε μπαρούτι,

τις οιμωγές απ’ τις σειρήνες

και την κλαγγή των όπλων.

 

Περπάτησα μέσα στη νύχτα,

χωρίς να ξέρω για πού.

Τα πόδια κόλλαγαν στη λάσπη.

Τα μάτια κουρασμένα δεν έβλεπαν

παρά τις αναμνήσεις.

Πιο δυνατές απ’ τη φωτιά πολέμου.

Σε ξέσκιζαν.

Μ’ αυτές οδοιπορούσα. Φοβόμουν.

Βαριά η σιωπή.

Συλλογιζόμουν αυτούς που μείναν πίσω.

Η μάνα κι ο πατέρας,

άταφοι κι οι δύο.

Κανένα πένθιμο τραγούδι.

 Ένα δάκρυ μόνο για σάβανο

και για καντήλι τ’ άστρο τ’ αποσπερίτη.

Ψυχές στους τέσσερις ανέμους

σκορπισμένες στα χαλάσματα,

βιασμένες απ’ τ’ άδικο.

Φιλόξενη η χώρα που μας δέχτηκε,

δε λέω, μα δεν είναι όπως το σπίτι,

εξορία είναι.

Κι οι δρόμοι της περιπλάνησης

ατέλειωτοι θα ναι.

Όμως μέσα απ’ τον πόνο και το θάνατο

την τελευταία λέξη δεν την είπαμε ακόμα.


Συμμετείχε στο 28ο Συμπόσιο Ποίησης που διοργάνωσε η Αριστέα με «αντιπολεμικό» θέμα.

 Δεν έχει πρόσωπο ο πόλεμος, κρύβεται πίσω απ’ το προσωπείο και τον παραλογισμό για τα συμφέροντα εκείνων που εμπορεύονται την ζωή και τύχη του κόσμου.

Αλλά «ακόμη κι αν τελειώσει .......» οι άνθρωποι πάντα θα ανάβουν ένα κερί στη μνήμη για όσα άφησαν βαθιά σημάδια στην ψυχή τους.

 "ξαναθυμούνται, διαβαίνοντας λιβάδι απ' ασφοδύλι, πόνους παλιούς, που μέσα τους κοιμούνται" (Λ. Μαβίλης)

 Μέσα από τις απουσίες και τον ξεριζωμό πάντα θα υπάρχει εκείνο το ανθρώπινο που στερεώνει τις αντοχές, όσες απέμειναν, μαζί με την πικρή ελπίδα του γυρισμού. Η δύναμη  της αγάπης για ζωή μετουσιώνει τον πόνο σε γνώση για να χαράξει νέα πορεία, γιατί μέσα στο τραγικό υπάρχει πάντα η ελπίδα, αυτός ο σπόρος που φυτρώνει και καρπίζει για να είναι η ζωή νικηφόρα, να βγει απ’ τα χαλάσματα, να ενώσει τον κόσμο απ' την αρχή. Έστω και με την πίκρα της αβεβαιότητας, όχι να βγουν νικητές απ' το σωρό των χαμένων οραμάτων, αλλά τουλάχιστον ζωντανοί. Κομποδένουν ένα δάκρυ που συγκρατούν με αξιοπρέπεια, κουβαλούν μια κουβαριασμένη ελπίδα και πορεύονται.

 Είθε αυτή η κραυγή ειρήνης που βγήκε στους δρόμους για να καλύψει την ψυχική μας γύμνια, να μην είναι «φωνή βοώντος…..»

Ευχαριστώ όσους τίμησαν με λόγο ή ψήφο τη συμμετοχή μου. Ιδιαίτερα ευχαριστώ την Αριστέα για την έμπνευση, τη διοργάνωση και την φιλοξενία στο Η ζωή είναι ωραία και θερμά συγχαρητήρια σε όλους και στην Σταυρούλα Δεκούλου για την πρώτη θέση.

Χρόνια Πολλά!

Καλό Μήνα!


18 σχόλια:

  1. Ακόμα κι όσοι δεν έχουν ζήσει πόλεμο και ξεριζωμό, μέσα από τους στίχους σου, τα ζουν έντονα. Σκεφτόμουν όσο το διάβαζα, πόσο οδυνηρό είναι να ζεις έναν ξεριζωμό και να σηκώνεις συγχρόνως τον πόνο μιας απώλειας αγαπημένου ίσως, ένα κατεστραμμένο κόσμο που μέχρι πριν λίγο ευημερούσε, και να φεύγεις προς άγνωστη κατεύθυνση για ένα άγνωστο μέλλον. Πόση δύναμη πρέπει να έχει ο άνθρωπος που βιώνει μια τέτοια καταστροφή!
    Πολύ "δυνατό" το ποίημά σου Αννίκα μου, με άγγιξε πολύ.
    Να ευχαριστήσουμε την Αριστέα γι' αυτήν την πρωτοβουλία της που δίνει την ευκαιρία στους συμμετέχοντες να γράφουν τέτοια ποιήματα.
    Σου εύχομαι να έχεις έναν ήρεμο μήνα με υγεία και όμορφες στιγμές.
    Πολλά φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ο πόλεμος ανοίγει το κουτί της ανθρώπινης θηριωδίας Μαρία μου, της παράλογης βίας, της προσφυγιάς. Άνθρωποι που έχασαν τη γη που γεννήθηκαν, που βιώνουν καθημερινά μια οδύσσεια, ξέρουν πως το μόνο που τους απόμεινε είναι το στοιχειώδες δικαίωμα να ζήσουν ή να πεθάνουν προσπαθώντας. Κι όλοι εμείς οι ¨πολιτισμένοι Ευρωπαίοι¨ απλά κλείνουμε τα μάτια.
      Μαρία σ’ ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια! Να είσαι καλά!
      Καλό μήνα με υγεία!

      Διαγραφή
  2. "Κανένα πένθιμο τραγούδι.
    Ένα δάκρυ μόνο για σάβανο
    και για καντήλι τ’ άστρο τ’ αποσπερίτη..."

    "Όμως μέσα απ’ τον πόνο και το θάνατο
    την τελευταία λέξη δεν την είπαμε ακόμα..."

    Κράτησα, όχι τυχαία αυτές τις δύο παραγράφους από το εξαιρετικό σου ποίημα. Η πρώτη είναι το επιστέγασμα του θρήνου, με τρόπο εκφραστικό, γεμάτο συναισθήματα και γραφή λογοτεχνική, λυρική.
    Και η δεύτερη είναι το μήνυμα. Σαφές, θετικό. Η τελευταία λέξη είναι αυτή που μετράει απέναντι στον πόλεμο. Και ελπίζουμε να την πουν οι λαοί της γης.
    Αννίκα μου, χάρηκα που είσαι κοντά μας σε τέτοιες όμορφες δημιουργικές στιγμές. Μακάρι όλα να γίνουν καλύτερα στον κόσμο μας.
    Καλό μήνα καλή μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Παιδιά πάνω στην πιο τρυφερή αθωότητα ίσως και να μην καταλαβαίνουν γιατί τους ξεριζώνουν, γιατί πήραν τους δρόμους της προσφυγιάς, γιατί η πατρίδα έγινε ένας σωρός από ματωμένες πέτρες. Παρηγοριά και σωτηρία η ελπίδα και η πορεία της ζωής τους μια επιστροφή.
      Η ενοχή της πολιτισμένης Δύσης θα γίνει η πιο βαθιά πληγή, όταν χτίζουν μια Ευρώπη με κανόνες, με συμμαχίες δυνάμεων που πίσω από κλειστές πόρτες αποφασίζουν για τις τύχες του κόσμου.
      Γιάννη σ' ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια, χάρηκα όλες τις συμμετοχές (πολύ δυνατές) Συγχαρητήρια και σε σένα!
      Να είσαι καλά! Καλό μήνα!.

      Διαγραφή
  3. Αννίκα μου με συγκίνησες!

    Κανένας δεν αφήνει την πατρίδα του,
    εκτός αν πατρίδα είναι το στόμα ενός καρχαρία
    τρέχεις προς τα σύνορα μόνο όταν βλέπεις
    ολόκληρη την πόλη να τρέχει κι εκείνη

    ΟΥΑΡΣΑΝ ΣΑΙΡ

    ευχές για καλή εβδομάδα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Στέλλα μου σ’ ευχαριστώ! Για τις Anyes όλου του κόσμου που αναγκάζονται να αφήσουν την πατρίδα και να αναζητήσουν έναν τόπο ασφαλή για ένα καλύτερο αύριο. Για την νοσταλγία της επιστροφής. Για τα παιδιά όλου του κόσμου που πρέπει να χαμογελούν, να παίζουν και να ονειρεύονται.
      Καλό μήνα και καλή εβδομάδα!

      Διαγραφή
  4. 'Όπως ίσως να σου έχω πει Αννίκα μου, κοριτσάκι έχω ζήσει τον ξεριζωμό αλλά προπαντός την βία... έχω ακόμα μες τα αυτιά μου τα ουρλιαχτά των γυναικών, αργότερα έμαθα γιατί ούρλιαζαν...
    Χαίρομαι που ένα παρόμοιο ποίημα, σου ανήκει γιατί έρχεται να μου επιβεβαιώσει την ευαισθησία για τον συναισθηματικό σου κόσμο και το ταλέντο σου, στη γραφή.
    Μου επιτρέπεις να τολμήσω μια τελευταία λέξη στο;
    "Όμως μέσα απ’ τον πόνο και το θάνατο
    την τελευταία λέξη δεν την είπαμε ακόμα."
    Αγάπη είναι η τελευταία λέξη, που θεραπεύει τον πόνο και δίνει ελπίδα για ζωή!
    ΑΦιλάκια καρδιάς και αγάπης και ας έχουμε μια ευσπλαχνική βδομάδα!




    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχεις δίκιο Στεφανία μου, η γη είναι η κόλαση που ετοιμάστηκε για τους πρόσφυγες. Δεν ξέρω σαν λαός αν κρατάμε ψηλά τις αξίες της ειρήνης, της αλληλεγγύης και της αγάπης, αφού μόλις στο πρόσφατο παρελθόν βιώσαμε την προσφυγιά και το ξερίζωμα εκατοντάδων χιλιάδων. Όμως δεν αρκεί να λέμε πως τους καταλαβαίνουμε, τους συμπαθούμε, πως καταδικάζουμε την όποια ακραία συμπεριφορά κι απ’ την άλλη να σφυρίζουμε αδιάφορα μπροστά στη βία και τη μισαλλοδοξία. Οι πράξεις αγάπης θα πρέπει να αφορούν όλους τους ανθρώπους που ξέμειναν από ελπίδα, σε όποια πίστη ή ιδεολογία ανήκουν. Ο πόνος δεν έχει αποχρώσεις.
      Στεφανία μου σ' ευχαριστώ και εύχομαι μια όμορφη εβδομάδα και έναν ομορφότερο μήνα Μάιο!
      Φιλιά αγάπης!

      Διαγραφή
  5. Συγχαρητήρια θα πω Αννίκα μου για ένα ποίημα που μίλησε στις καρδιές μας. Πολύ μεστό το νόημα, ωραίοι στίχοι και το τέλος ναι, μια αισιόδοξη υπόσχεση αγώνα από όσους βιώνουν τόσο πόνο!
    Μπράβο Αννούλα μπράβο
    Καλή συνέχεια μάτια μου
    Καλό μήνα απο δω
    Φιλάκια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μόνο συγκίνηση Άννα μου φέρνουν τέτοιες εικόνες έξω απ' τους καταυλισμούς με τα απλωμένα χέρια στα συρματοπλέγματα για μια αγκαλιά κι ένα χαμόγελο. Επαίτες της αγάπης που ζωγραφίζουν τον πόλεμο με κόκκινο και την ελπίδα με γαλάζιο. Άνθρωποι, απλές ζωντανές υπάρξεις.
      Αννα σ' ευχαριστώ!
      Καλό μήνα με πολλές ελπίδες!

      Διαγραφή
  6. Θέλει ενσυναίσθηση για να μπεις στα "παπούτσια" τους και να περπατήσεις μαζί τους στη λάσπη. Τα συγχαρητήρια μου είναι δεδομένα καθώς κι ο θαυμασμός μου γι' αυτή σου τη συμμετοχή.
    Να είσαι καλά Αννίκα μου♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μόνο αν μπούμε στον κόσμο τους θα μπορέσουμε να δούμε με τα δικά μας μάτια την απελπισία τους, την ερημιά της ψυχής τους.
      Μαρία μου σ' ευχαριστώ πολύ! Να είσαι καλά!
      Καλό μήνα!

      Διαγραφή
  7. Αυτό το συμπόσιο μόνο συγκίνηση και βαθιά συναισθήματα μας γέμισε με όλες τις συμμετοχές να περιγράφουν όπως ο κάθε δημιουργός μπορούσε να πει αυτά που συμβαίνουν σε ανθρώπους από ανθρώπους...
    Πως να περιγράψεις με λέξεις τον ξεριζωμό και την απελπισία Αννίκα μου;
    Δεν ξέρω, αλλά εσύ το κατάφερες να δώσεις ένα μεγάλο μέρος από αυτό το συναίσθημα μέσα από την γραφή σου που είναι άξια θαυμασμού!
    Το έχω πει φίλη μου ότι οι συμμετοχές όλες και προπαντός αυτού του συμποσίου, όταν αναρτιούνται στο χώρο τους ξεχωριστά, παίρνουν άλλη διάσταση στα μάτια μας, μακριά από βαθμολογίες και ψήφους!
    Ο πόλεμος Αννικα μου είναι θεριό ανήμερο που κάνει τους ανθρώπους πιο θεριά από εκείνον.
    Ας ευχηθούμε να νικήσει η αγάπη και η σωφροσύνη ... μπορεί να είναι ουτοπική η ευχή, αλλά δεν έχουμε τίποτε άλλο που θα μπορούσαμε να ευχηθούμε.
    Καλό μήνα να έχεις Αννίκα μου με ότι μπορεί να φέρει καλό σε σένα και στην οικογένεια σου... την αγάπη μου φιλιααα!!🌼

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Να ευχηθούμε Ρούλα μου να βρουν το κουράγιο να σταθούν όρθιοι. Δεν ξέρω αν οι ξένες χώρες γίνουν ποτέ πατρίδα, αλλά να συνεχίσουν να ονειρεύονται, και να μην σταματήσουν να ελπίζουν.
    Ρούλα σ'ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια! Καλό μήνα και σε σένα και στην οικογένεια. Φιλιά στο μικρό Γιαννάκη!
    Την αγάπη μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ευτυχώς που με ειδοποίησε η Ρουλίτσα μας!
    Άννα μου, είμαι χαμένη, για οικογενειακούς λόγους. Δεν θα μπορούσα να
    λείψω από εδώ όμως. Λάτρεψα τη συμμετοχή σου και το γνωρίζεις!
    Η εικόνα με τους άταφους γονείς πονάει πολύ! Στον Όμηρο ακόμα θυμάμαι
    την ανακωχή που γινόταν προκειμένου να τιμήσουν και να θάψουν τους
    νεκρούς τους εκατέρωθεν!
    Και αυτό το "μα δεν είναι όπως το σπίτι" πόσο αληθινό! Ακόμα και
    φτωχικό το σπίτι μας είναι το καταφύγιό μας!

    Σε ευχαριστώ πολύ πολύ που τίμησες κι αυτό το Συμπόσιο με τους
    υπέροχους στίχους σου! Θερμά σε ευχαριστώ!

    Τα φιλιά μου και την εκτίμησή μου! ♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αριστέα μου, σ’ έναν ουρανό με ολόγιομο φεγγάρι, όταν οι σκιές γιγαντώνονται το βράδυ απειλητικές, η μοναξιά είναι τόσο βαριά, σαν ταφόπλακα. Όσο μαίνεται ο πόλεμος ένας κόσμος ταξιδεύει περιπλανώμενος με αγκάθι ένα αβέβαιο μέλλον που σκιάζει την καθημερινότητά τους. Μα όπου και να πάει τα χνάρια του παρελθόντος θα τον ακολουθούν. Και κάθε μέρα ενταφιάζει τη μνήμη της ιστορίας, ποτίζοντας με δάκρυα το ξένο χώμα.
      Αριστέα μου σ’ αυτό το συμπόσιο ο υπαινιγμός του κάθε στίχου ήταν καρφί στη συνείδηση για τη στέρηση, τον αφανισμό, τη βία που γεννά βία.
      Σ’ ευχαριστώ για τη φιλοξενία, είναι υπέροχο να ξέρεις πως δεν σε υπολογίζουν απλά σαν επισκέπτη, αλλά σαν νέο φίλο. Ναι, έτσι μπορούμε να γίνουμε καλύτεροι. Συγχαρητήρια για τη διοργάνωση και συγχαρητήρια σε όλους τους συμμετέχοντες, ιδιαίτερα στις τρεις πρώτες θέσεις!
      Εύχομαι το καλύτερο!
      Καλό μήνα!




      Διαγραφή
  10. Πραγματικά, δεν ξέρω πώς αντέχουν οι άνθρωποι που βρίσκονται ξαφνικά κάτω από την "μπότα" ενός εισβολέα. Τα λόγια σου Αννίκα μου, είναι τόσο περιγραφικά, που μου μετέδωσαν ανατριχιάζοντας, ένα κλίμα που δε θέλω ποτέ να γνωρίσω.. Να μην το γνωρίζει άνθρωπος, κανένα παιδί, καμία μάνα.. Τα φιλιά μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχεις δίκιο Πέτρα μου! Κανένα να μην αξιώνει ο Θεός να ζήσει τέτοιες στιγμές. Κάθε μέρα που ξημερώνει όλο και απομακρύνεται το όνειρο να γυρίσουν. Στον ξένο τόπο όπως και να το κάνεις ξένος θα είσαι. Ανέστιος, μόνος μέσα σε μια πολύβουη φασαρία.
      Να είσαι καλά Πέτρα μου!
      Σε φιλώ!

      Διαγραφή