Κυριακή 4 Απριλίου 2021

Ένα παλιό τετράδιο

 

Ένα καράβι η ζωή με όρτσα τα πανιά φορτωμένο αναμνήσεις και όνειρα, κάποια σημαντικά, κάποια ασήμαντα, γεμάτα από χαρές και λύπες, κάποια ήσυχα κι αθόρυβα κι άλλα γεμάτα ένταση και πάθος. Ένα καράβι που αρμενίζει μεσοπέλαγα μ’ ένα φεγγάρι ξεχασμένο συντροφιά και την αλμύρα να ξεφλουδίζει μια-μια τις αναμνήσεις, βάλσαμο μαζί και πόνος.

Ένα καράβι κι η ψυχή σπρωγμένη απ’ το μελτεμάκι της αγάπης ν’ αφήνεται σ’ ένα ταξίδι πέρα από χρόνους για κει που την προορίζει ο Δημιουργός της.

«Του μέλλοντος οι μέρες στέκονται μπροστά μας, σα μια σειρά κεράκια αναμμένα…..τι γρήγορα που τα σβηστά κεριά πληθαίνουν» λέει ο Καβάφης.

Τέσσερις του Απρίλη 1952. Στου καιρού τα γυρίσματα ψάχνω τις μνήμες. Η πρώτη μου ανάσα, ένα ανοιξιάτικο απόγευμα Παρασκευής, είχε τις μυρωδιές από λιλά βιολέτες, τον ήχο απ’ την καμπάνα του Άη-Χαράλαμπου που σήμαινε κείνη την ώρα για τους Χαιρετισμούς της Παναγίας και τη γλυκιά της μάνας μου φωνή. Υπάρχει πιο όμορφο καλωσόρισμα;

Δεν ξέρω τι άγγελοι με ευλόγησαν κείνο το βράδυ, μα ξέρω πως τα κατοπινά τα χρόνια ακτινοβολούσε μέσα μου ένα φως που πολλές φορές με παρέσερνε κι έκανα πράγματα που ούτε εγώ μπορώ να εξηγήσω.

Να όπως τότε, σχολειό δεν πήγαινα ακόμα, Μεγάλη Πέμπτη ήτανε, ξέφυγα απ’ την ποδιά της μάνας μου, κι έτρεξα στον Εσταυρωμένο. Εγώ δεν το θυμάμαι, μα η μάνα μου έλεγε πως κλαίγοντας, εκεί στον «τύπο των ήλων» σκούπιζα με το μαντηλάκι μου τα ματωμένα Του τα πόδια. Όπως τότε που ξεχείλισε η αθωότητα στα μάτια και έγινε ψιχάλες έτοιμες να κυλήσουν στα μάγουλα, βλέποντας τη μικρή Γαρυφαλλίτσα, με το φθαρμένο τρύπιο ζακετάκι της να προσπαθεί να καλύψει τη γύμνια των χεριών της. Όπως τόσες άλλες φορές που προσπαθώ να θυμηθώ, καμώματα παιδιάστικα, αθώα, πίσω από έναν άλλο τρόπο ζωής που άλλοτε έφερνε χαμόγελα κι άλλοτε μια γερή κατσάδα απ’ τη μάνα.

Ονειροπαρμένη πάντα προσπαθούσα να γράψω το δικό μου παραμύθι. Δασκάλα ήθελα να γίνω. Δεν το ‘γραψα όπως το ονειρεύτηκα κι ας τρέφει ακόμα αυτή η νοσταλγία την ονειροφαντασία μου.

Αυτό το ταξίδι με τη φαντασία, μπορεί κάποιες φορές να γίνεται ανάγκη, μα τώρα πια μόνο χαμόγελα φέρνει. Θυμάμαι τη γιαγιά. Μονάχα όσοι πιστεύουν βαθιά, έλεγε, μονάχα αυτοί αξιώνονται να ακούσουν ή να δουν όσα δεν βλέπουν οι άλλοι. Και γω ήμουν σίγουρη πως πίστευα, αλλιώς πώς να εξηγήσω τα βαριά πατήματα απ’ το άλογο του Άη-Γιώργη που άκουγα τα βράδια. « Σσσ...Φυλάει το χωριό, κλείσε τα μάτια ν’ ακούσεις τα βήματά του» έλεγε η γιαγιά και σαν πέρναγε απ’ τη γειτονιά, δεν έκλεινα μόνο τα μάτια, κρατούσα και την ανάσα μου κάτω απ’ τα σκεπάσματα. Όμορφη που ναι η αθωότητα!

Βουρκωμένη η σκέψη σε μια παιδική ζωγραφιά που σκοντάφτει στο σοκάκι του χρόνου. Διπλωμένα τα όνειρα στο τετράδιο με τις ζωγραφιές, μη και ξεφύγει η Γαρυφαλλίτσα που φόραγε την κόκκινη πλεχτή ζακετούλα μου και δεν κρύωνε πια. Μου χαμογελάει η γιαγιά η  Δέσπω, απ’ τον πέρα μαχαλά, που περίμενε κάποια απογεύματα να της πάω τα ψώνια, απ’ το μπακάλικο της πλατείας, εκατό δράμια καφέ, μισή οκά ζάχαρη, ελιές και λίγα δράμια ταραμά κι ύστερα με φίλευε κυδώνι ψητό με ζάχαρη και κανέλα. Απ’ τις πίσω σελίδες μου γνέφει η μικρή Ραλλού που έμενε στην άκρη του χωριού με τη γιαγιά της και μια μέρα που γη και ουρανός έγιναν ένα απ’ το ανεμοβρόχι τη μάζεψα στο σπίτι…κι ύστερα σκασμένη από τα γέλια μέτραγα τα κουκούτσια απ’ τις ελιές, όσα βέβαια δεν είχε καταπιεί. Εγώ λέω απ’ το φόβο της για τ’αστραπόβροντα έφαγε μια γαβάθα ολάκερη ελιές. Καημένη Ραλλού! Ένα σπουργιτάκι ήταν που τσιμπολογούσε ότι της έδινες.

Εκείνο το τετράδιο είχε όλα όσα χρειάζεται η ζωή. Χαρές και λύπες, νίκες και ήττες, αγώνες και αγωνίες. Μια πορεία ανάμεσα στο φως και τη σκιά.

Τι όμορφα που είναι ν’ αποξεχνιέσαι στο χθες τώρα που οι ρυτίδες αρχίζουν να βαθαίνουν κι η καθημερινή φθορά είναι πια αναπόφευκτη. Αν μπορείς ακόμα με συγκίνηση να θυμάσαι εκείνο το μικρό κορίτσι που κάποτε υπήρξες, τότε είσαι σίγουρη πως ο δρόμος που περπάτησες κατάντικρυ στο φως, ήταν ο δρόμος της αγάπης.

Αφήνω πίσω τα εξήντα εννιά. Δεν ξέρω αν είναι «χρόνια πολλά» αυτά που θα 'ρθουν κι ούτε νοιάζομαι. Καλά να ναι μονάχα. Μια γουλιά ροσόλι από κεράσι άλικο κι από άνοιξη σε άνοιξη να καβατζάρω εκείνο το μηδενικό των εβδομήντα...... Να μπορώ να θυμάμαι, μη γίνει η ζωή μου λευκή κόλλα απ’ τη λήθη. Αυτό θέλω μονάχα.

«Κύριε….ολόκληρο το δρόμο της ζωής μου, όσο διήνυσα μέχρι σήμερα και όσο μου υπολείπεται ακόμη Συ τον γνωρίζεις…» (ψαλμός 138)

Αννίκα

4/4/21

 


51 σχόλια:

  1. Τι όμορφα περιγράφεις τα χρόνια της αθωότητας Αννίκα μου. Νοσταλγώντας τα συνεχίζουμε με ένα χαμόγελο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χελωνίτσα μου καλό βράδυ! Η παιδική ηλικία είναι ο χρόνος όπου όλα μας φαίνονται συναρπαστικά. Η αθωότητα, ο ενθουσιασμός, η αγάπη που παίρνεις, τα παραμύθια που ταυτίζεις το μαγικό στοιχείο με την πραγματικότητα, ακόμη και το ανεξήγητο. Σημασία έχει πως όλα αυτά υπήρξαν και με κάποιο τρόπο καθόρισαν τη ζωή μας. Και βέβαια νοσταλγώντας τα χαμογελούμε.
      Να είσαι καλά!
      Καλή εβδομάδα!

      Διαγραφή
  2. Να τα εκατοστησεις κορίτσι μου και να ναι έτσι πλούσια και φωτεινά όπως περιγράφεις τα τωρινά. Γιατί εσύ τους δίνεις αυτό το λαμπερό φωτοστέφανο της γλύκας και της αγάπης και της συγκίνησης. Εσύ μου δημιουργείς αυτό τον κόμπο στο λαιμό κάθε που σε διαβάζω και θαμπωνουν τα μάτια και τρεμοπαίζουν οι γραμμές! Και θα ναι γεμάτα κι όχι λευκή κόλλα γιατί δεν αξίζεις κάτι λιγότερο. Να σε χαίρονται και να σε χαιρόμαστε όσοι σ αγαπάμε και σε θαυμάζουμε Αννικακι μου, γιατί αυτή η παιδική αθωότητα ξεχειλίζει από μέσα σου στα γραπτά σου! Πολύχρονη και πολύχρωμη αισθημάτων αγαπημένη. Άπειρα φιλιά γιορτινά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πόσο με συγκινείς Χαρά μου! Ένα ταξίδι μαγικό από την ψυχή μου προς κάθε ψυχή μιας και τα ίδια μαγικά ταξίδια έχουμε κάνει. Όλες οι παιδικές ψυχές τα ίδια αξεδιάλυτα όνειρα είχαν, στα ίδια μονοπάτια περπάτησε η φαντασία τους. Καμιά φορά γράφω περισσότερα απ’ όσα πρέπει και φοβάμαι μη φανεί σαν ξυπασιά. Δεν μου είναι εύκολο να γράφω για τη ζωή μου και δεν ζητώ οφίτσια και τίτλους. Δεν είχαν τα τετράδια μόνο ζωγραφιές, είχαν και πολλές μουτζούρες. Ίσως όμως και να ταν αυτές οι διαδρομές που μου χάρισαν τη γνώση.
      Για τις ευχές σου θερμά σ’ ευχαριστώ. Δανείζομαι από σας και προσπαθώ να το ανταποδώσω, εύχομαι μόνο να το καταφέρνω.
      Δική μου η χαρά για την στήριξη και την αγάπη σας.
      Σε φιλώ κι εγώ με όλη μου την αγάπη!

      Διαγραφή
  3. Τι όμορφες αναμνήσεις Αννίκα μου! Είμαι σίγουρη ότι οι Άγγελοι της ευγένιας και της καλοσύνης σε συνοδεύουν από εκείνη την πρώτη μερα την ανοιξιάτικη, μέχρι σήμερα!
    Η επιστροφή στα μικρα μας χρόνια είναι συχνά τόσο ανακουφιστική, αυτες τις μέρες πάω πίσω κι εγω συχνά.
    Χρόνια πολλά, με υγεία, αγάπη και πολλές δημιουργίες!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νίκη μου πόσο χαίρομαι που σε βλέπω εδώ! Πάντα με τον καλό σου λόγο! Αυτές τις μέρες τις δύσκολες έχουμε ανάγκη να ξεφυλλίζουμε τα παλιά τετράδια της μνήμης. Ίσως στα ξεχασμένα βρούμε τη δύναμη που χρειαζόμαστε για να πιάσουμε την άκρη της κλωστής του παραμυθιού από κει που την αφήσαμε. Έτσι μπορεί να ξεπεράσουμε καταστάσεις που μας δυσκολεύουν. Η εμπειρία του ταξιδιού μέχρι εδώ, πολύτιμη.
      Να είστε όλοι καλά!
      Την αγάπη μου!

      Διαγραφή
  4. Ξέρεις τί Αννίκα μου; το σημαντικό είναι να σκέφτεσαι το παρελθόν και να έχεις όμορφες στιγμές να διηγηθείς. Κι αυτή η ομορφιά είναι τόσο υποκειμενική και ιδιωτική και ο καθένας μας με το δικό του τρόπο την αφουγκράζεται.
    Να είναι η ματιά μας θετική και η ψυχή μας ήρεμη.
    Τα χρόνια που είναι να έρθουν θα έρθουν ας είναι με υγεία.
    Χρόνια πολλά αγαπημένη Αννίκα μου να έχεις ότι μα ότι επιθυμείς, φιλιά και μια αγκαλιά :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καμιά φορά Στέλλα μου οι μνήμες είναι βάλσαμο, καμιά φορά έχουν και συντριβή και απόγνωση, εξαρτάται από το πώς το βιώσαμε και πως το θυμόμαστε. Αυτές οι επισκέψεις στα παιδικά μας χρόνια είναι ένα αραξοβόλι για τα δύσκολα.
      Ευχαριστώ για τις όμορφες ευχές σου. Να σας χαίρομαι κι εγώ, σε στιγμές όμορφες που μας δένουν περισσότερο.
      Σε φιλώ!
      Καλή εβδομάδα!

      Διαγραφή
  5. Τι ομορφο κειμενο.Με ποση αγαπη για τα παιδικα σας χρονια και μια γλυκεια νοσταλγια.Να τα εκατοστησετε παντα με υγεια.Χρονια σας πολλα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Λίτσα χαίρομαι που είσαι εδώ! Πραγματικά, όταν ανοίξουν όλα τα χρωματιστά κουτάκια της θύμησης χωράνε πιο εύκολα τον κόσμο ακόμα κι αν τον στριμώξεις ανάμεσα σε στιγμές δύσκολες.
      Ευχαριστώ για τις ευχές!
      Καλό βράδυ!

      Διαγραφή
  6. Χρόνια πολλά Αννίκα μου. Εύχομαι τα κεράκια τα αναμμένα να είναι πολλά και καλά. Και το τετράδιο της ζωής να γράφεται όπως τόσα χρόνια, μετρώντας κεράκια σβηστά, όμορφες στιγμές, αθώες σκέψεις, καρδιά γεμάτη αγάπη.
    Να σαι καλά να θυμάσαι. Να σαι καλά να μας συγκινείς όπως κάθε φορά όταν γράφεις. Να σαι καλά και εμείς μαζί σου να χαιρόμαστε εσένα και εσύ εμάς.
    Να σε χαίρονται όλοι όσοι σε αγαπούν και θα είναι πολλοί είμαι σίγουρη.
    Φιλιά πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Άννα μου σ’ ευχαριστώ θερμά για τις ευχές σου! Στιγμές που μας σημάδεψαν στο πέρασμα της ζωής πάντα θα τις θυμόμαστε μ’ ένα χαμόγελο ή μ’ ένα δάκρυ. Πολλές φορές δεν γράφω για να αρέσω. Χαίρομαι αν αυτά που γράφω βρίσκουν παραλήπτες. Είναι το μοίρασμα αλλά και η αποδοχή που σε κάνει καλύτερη. Το ξέρεις!
      Να είσαι καλά!
      Φιλιά πολλά!

      Διαγραφή
  7. Τι όμορφη ανάρτηση, μας ταξίδεψε κι εμάς πίσω στο χρόνο. Να τα εκατοστήσεις να έχεις υγεία και να θυμάσαι πάντα! Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ελένη μου καλωσόρισες! Ευχαριστώ για την επίσκεψη και τις ευχές σου!
      Να είσαι καλά!
      Καλή εβδομάδα!

      Διαγραφή
  8. Ένιωσα στο πετσί μου τη συγκίνησή σου για την εύψυχη πορεία σου στη ζωή. Ευλογία το βρίσκω να ανοίγεις παλιές σελίδες ημερολογίου και να αφουγκράζεσαι το μικρό κορίτσι που υπήρξες. Και είναι τόσο κατανυκτική η ατμόσφαιρα που περιγράφεις και τόσο φορτισμένη από δυνατά συναισθήματα. Να σε συγχαρώ απ' την καρδιά μου για το έξοχο λογοτεχνικό σου κείμενο, και να σου ευχηθώ ολόψυχα υγεία και μακροημέρευση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρία μου!
      Όταν βρίσκεσαι ανάμεσα σε δυνατές πένες, τότε αντιλαμβάνεσαι το βάρος της ευθύνης των όσων γράφεις. Αυτό με φρενάρει(πολλές φορές προσέχω τι λέω και πάλι λάθη κάνω) αλλά ταυτόχρονα και με γοητεύει. Αν λοιπόν ο τρόπος γραφής μου γεννά εικόνες και συναισθήματα και αγγίζει τον αναγνώστη, τότε όχι μόνο είναι ιδιαίτερη τιμή να αναγνωρίζεται η προσπάθειά μου, αλλά έχει μεγάλη αξία γιατί ανοίγει τους ορίζοντές μου. Για τα καλά σου λόγια και τις ευχές σου από καρδιάς σ'ευχαριστώ!
      Να είσαι καλά Μαρία μου!

      Διαγραφή
  9. Αννίκα μου Χρόνια Πολλά γεμάτα με ότι σε κάνειβα χαμογελάς, να δημιουργείς, να γράφεις τόσο όμορφες εικόνες στο λευκό χαρτί. Ταξίδεψα στα χρόνια της αθωότητας, ταξίδεψα σε αναμνήσεις και εμπειρίες που μας σμηλεύουν και μας ανδρώνουν. Φίλη μου το Μάϊο θα γίνω κι εγώ 69 και το μόνο που αλλάζει είναι η..αθρίτιδα μου!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτά τα ταξίδια του νου πίσω στον καιρό της αθωότητας είναι που διαφεντεύουν ακόμα το νου και η νοσταλγία γεμίζει την καρδιά με κείνες τις κόκκινες παπαρούνες και τις πολύχρωμες πεταλούδες που ακόμη και τώρα ο κόσμος μας γίνεται μοναδικός γεμάτος καλοσύνη.
      Ευχαριστώ Αχτίδα μου για τις ευχές και εύχομαι και σε σένα υγεία!

      Διαγραφή
  10. " Αν μπορείς ακόμα με συγκίνηση να θυμάσαι εκείνο το μικρό κορίτσι που κάποτε υπήρξες, τότε είσαι σίγουρη πως ο δρόμος που περπάτησες κατάντικρυ στο φως, ήταν ο δρόμος της αγάπης"

    Ναι κορίτσι μου! Ναι Αννίκα μου! Ιδού η απόδειξη, ιδού η αλήθεια. Όχι μόνο το θυμάσαι αλλά έχεις και το φως να το μεταλαμπαδεύεις και στους άλλους γύρω σου. Μια δική σου πορεία, μια δική σου τροχιά ζωής.
    Πολύχρονη αγαπημένη φίλη! Χρόνια γεμάτα φως και δημιουργία να γεύεσαι και να μνημονεύεις. Στιγμές ζωής με αγαπημένα πρόσωπα και όμορφες ώρες. Και εμείς εδώ σιμά σου να αναμετρούμε και να αφουγκραζόμαστε τα αισθήματά σου.
    Χρόνια πολλά με την καρδιά μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γιάννη μου με πολλή αγάπη και συγκίνηση γυρνώ στα χρόνια εκείνα που είχαν χαρά και καλοσύνη κι ας διπλοκλειδώσαμε την καρδιά μεγαλώνοντας. Η αθωότητα δεν είχε μόνο την περίσκεψη και την αυτογνωσία, είχε και τις αξίες, τη συνείδηση, την απλότητα και την επαφή με τη φύση. Μηνύματα ζωής και ελπίδας που οριοθέτησαν απόψεις και θέσεις στα κατοπινά τα χρόνια. Κι αυτό το φως, σήμερα, πρέπει να κοπιάσεις πολύ να το κρατήσεις κι ας έχει μνήμη βαθιά και ρίζες. Και συνειδητοποιώ πως ο τρόπος που λειτουργώ χρειάζεται άλλο μέτρημα. Δεν θέλει ονειροφαντασίες, σκοντάφτει σε μια απέραντη αδικία κι ας με ξαφνιάζει κάποιες φορές η τρυφερότητα για τη ζωή.
      Σ’ ευχαριστώ για τις ευχές. Όταν μπορούμε να μοιραστούμε έστω μια καλημέρα, να ξέρεις είναι ευλογία.
      Να είσαι πάντα καλά!
      Καλή εβδομάδα!

      Διαγραφή
  11. ααααααααααχ και γω ολο πισω γυρναω
    λες να γερασααααααααααα????
    χααχχχαχαα ολα κατι θυμαμαι απ τα παλια ειδικα τα παιδικα χρονια
    ουτε εφηβεια ουτε αλλο μονο τα παιδικα χρονια γεματα μυρωδιες κ χρωματααααααααααααα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όχι Σοφία μου η μνήμη δεν γερνάει. Πότε-πότε αγγίζει την καρδιά μας μα κι αυτό καλό μας κάνει.
      Να είσαι καλά!
      Φιλιά !

      Διαγραφή
  12. Χρόνια Πολλά Αννίκα!
    Και αυτά τα Χρόνια Πολλά που σου απευθύνω είναι καρδιάς και συνοδεύονται με τρυφερές ευχές για εσωτερική δύναμη, χαρά και αγάπη!
    Κράτα σαν θησαυρό τις αναμνήσεις σου, γιατί είναι η ενεργειακή και η ανεξάντλητη σου μπαταρία!
    ΑΦιλάκια γλυκά και αγαπησιάρικα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πάντα πίστευα πως σε μια ευάλωτη στιγμή της ζωής μου, η αναμέτρηση με το χρόνο θα είχε μια άλλη διαφορετική χροιά. Και διαπιστώνω με έκπληξη πως όλα αυτά που κουβαλούσα στην καρδιά και στο μυαλό, γίνονται γνώση και ψυχή και γαληνεύουν. Ένα παρελθόν με τη δύναμη της ψυχής να οραματίζεται εικόνες και μνήμες και ακατάλυτους δεσμούς μιας ηλικίας που η αθωότητα γίνονταν όνειρο και αγάπη. Έτσι κουβαλώ στη μνήμη μου τα χρόνια εκείνα.
      Σ' ευχαριστώ Στεφανία μου για τις ευχές!
      Φιλιά με πολλή αγάπη και δικά μου!

      Διαγραφή
  13. Χρόνια σου πολλά και καλά, Αννίκα μου! Υγεία να έχεις και να θυμάσαι πάντα εκείνα τα χρόνια της παιδικής αθωότητας που ήταν γεμάτα αγάπη! Αυτό τον καιρό, τακτοποιώ αμέτρητες φωτογραφίες που έφερα από τα σπίτια των γονιών μου και των πεθερικών μου, περνάω ώρες, συγκινούμαι αλλά πάντα με ευχαριστεί να θυμάμαι τα παλιά.
    Πολλές θερμές ευχές και ένα φιλί κι από μένα για τα γενέθλιά σου!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καμιά φορά βαραίνει η επιστροφή στα χρόνια της νιότης, αλλά τις περισσότερες γίνεται βάλσαμο, χαμόγελο και νιώθεις εκείνο τον πορτοκαλί ήλιο να σε ζεσταίνει. Κι όπως λέει η Δημουλά « Ο χρόνος είναι στιγμές και στιγμές ένα τίποτα του χρόνου...που στο έλεος της μνήμης τις αφήνει»
      Αγαπώ αυτά τα ταξίδια της μνήμης Μαριάννα μου κι ας είναι σαν τη σταυροβελονιά στο κέντημα της ζωής, μια καλή, μια ανάποδη. Όπως και να χει φέρνουν συγκίνηση.
      Σ' ευχαριστώ για τις ευχές σου και εύχομαι υγεία και σε σένα.
      Φιλιά στην Αθηνούλα! Να είσαι καλά να φτιάξεις πολλές αναμνήσεις μαζί της!
      Καλημέρα, καλή εβδομάδα!

      Διαγραφή
  14. Ω! Αννίκα μου,να 'ξερες μόνο τι συγκίνηση προκαλούν τα λόγια σου και τι φως ρίχνουν στην ψυχή μας οι διδαχές της σκέψης σου!
    Δεν χορταίνω να συνταξιδεύω νοερά μαζί σου και να διδάσκομαι στο πλάι σου! Χαίρομαι που ανταμώθηκαν οι δρόμοι μας!
    Ο πηγαίος σου λόγος είναι βάλσαμο στην ψυχή μας!
    Τα θερμά μου συγχαρητήρια, ΑΝΝΊΚΑ ΜΟΥ!
    Χρόνια σου Πολλά και να τα εκατοστήσεις!
    Να είσαι Γερή! Δυνατή! Δημιουργική!
    Να χαίρεσαι ό,τι αγαπά η ψυχούλα σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρία μου!
      Ευγνώμων που μπορώ να αποξεχνιέμαι στα σοκάκια του νου όπου τα όνειρα και τα αισθήματα συμπορεύτηκαν με την αθωότητα. Ευγνώμων που μέσα από το μικρόκοσμο του blog διασταυρώθηκαν οι δρόμοι μας. Έτσι γνώρισα ένα διαφορετικό «μηχανισμό σκέψης», κοινές ευαισθησίες και ενδιαφέροντα, ώστε μέσα από παράλληλες αναζητήσεις να πλάσω το δικό μου όραμα. Μια ανάγκη έκφρασης, καθοδηγούμενη απ’ τη δική σας πένα, να καλύπτει πρώτα τις δικές μου ανάγκες, ελπίζοντας πως αυτά που γράφω κάτι έχουν να πουν και στους άλλους. Και δεν πέφτω έξω. Το μοίρασμα σε εμπειρίες είναι χαρά. Σίγουρα, η κερδισμένη είμαι εγώ.
      Για τις ευχές σου θερμά σ' ευχαριστώ!
      Να είσαι πάντα καλά!
      Την αγάπη μου!

      Διαγραφή
  15. «Ένα καράβι κι η ψυχή σπρωγμένη απ’ το μελτεμάκι της αγάπης ν’ αφήνεται σ’ ένα ταξίδι πέρα από χρόνους για κει που την προορίζει ο Δημιουργός της.»!!!!!!
    Αννίκα

    https://hamomilaki.blogspot.com/2021/04/ena-palio-teyradio-me-osa-xreiazetai-i-zoi-dia-xeiros-annikas.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Αγαπημένη μου Αννικα ποσο θα θελα να σε είχα απέναντι μου και να σε έκανα μια μεγάλη αγκαλιά!!! Πόσο με αγγίζουν αυτά που γράφεις και κάθε φορά που τα διαβάζω συγκινουμαι!!! Βλέπω πολλα ίδια από το δικό μου τετράδιο... Να σαι παντα καλά γερή δυνατή χαρούμενη!! Να σε χαίρονται και να σε χαιρόμαστε κι εμείς έστω κι από εδώ...
    Τα φιλιά μου!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πέρα από αυτά που γράφω (την ανάγκη της έκφρασης) ένα ενθαρρυντικό σχόλιο, μια ενδιαφέρουσα συζήτηση, είναι αυτά που αξίζουν αυτή την επικοινωνία. Κι όταν ξέρεις πως αυτά που γράφεις βρίσκουν αποδέκτες η χαρά είναι διπλάσια.
      Σ’ ευχαριστώ Δέσποινα για τις ευχές σου! Να είσαι καλά! Μια αγκαλιά κι από μένα!
      Καλό βράδυ!

      Διαγραφή
  17. Να τα εκατοστήσεις Αννίκα μου καλόχρονη κι ευτυχισμένη! Την αγαπώ τη γραφή σου!
    Με ταξιδεύει και με συγκινεί.
    Σε φιλώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ειρήνη μου σ’ ευχαριστώ θερμά για τις ευχές σου και τα καλά σου λόγια. Πέρασα βιαστικά (απ’ έξω θα έλεγα) και πραγματικά "είναι ωραία να είσαι σπίτι"
      Αξιόλογο και ενδιαφέρον, μ’αρέσει η μορφή και το ύφος του. Μόλις βρω χρόνο θα σου χτυπήσω το κουδούνι.
      Να είσαι καλά!
      Καλό βράδυ!

      Διαγραφή
  18. Χρόνια καλά θα ευχηθώ, όσα ορίζει ο Κύριος, με υγεία και ακατάλυτη δημιουργικότητα, γιατί πιστεύω ότι η δημιουργική διάθεση είναι καθοριστικός παράγων της ύπαρξής μας....όπως και η νοσταλγία, τα όνειρα, οι ελπίδες και οι εμπειρίες ζωής που συλλέγουμε καθημερινά....Απολαμβάνω την γραφή σου και αισθάνομαι παρόμοια αγαλίαση ανατρέχοντας στις μνήμες των ανέμελων παιδικών χρόνων που ευτύχησα να έχω όπως κι εσύ....Να είσαι καλά και εύχομαι να γεμίσεις το τετράδιο των αναμνήσεών σου με πολλές ακόμη όμορφες εικόνες, σκέψεις και συναισθήματα....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μεγάλωσα (το σωστό είναι γερνάω) άλλαξα τόπο, συνήθειες, εκτός από τις θύμησες που πάντα θα γυρνούν εκεί στο χωριό σαν τα φαντάσματα που γυρνούν στα χαλάσματα. Κι αυτή η επιστροφή κάποιες φορές γίνεται το αραξοβόλι και κάποιες πεδίο βολής στην ψυχή μας. ΄Όπως και να χει όμως με κάθε αφορμή είναι μια καλή ευκαιρία να επαναπροσδιορίσουμε την ζωή μας και της αξίες της. Ακόμη και το θρόισμα των σελίδων εκείνου του παλιού τετραδίου νομίζω έχει άλλον ήχο στα αυτιά μας.
      Κλαυδία μου να σε ευχαριστήσω για τα καλά σου λόγια και τις ευχές και να ευχηθώ να ναι πολλές οι όμορφες αναμνήσεις και στη συνέχεια, για όλους.
      Να είσαι καλά!
      Καλό Μεσημέρι!

      Διαγραφή
  19. Μελιστάλαχτες οι αναμνήσεις σου με λίγα δράμια θλίψης να τις αρωματίζουν και την πατίνα των χρόνων που πέρασαν να τις ντύνουν με νοσταλγία. Το παιδικό σου όνειρο, να γίνεις δασκάλα, θα πω πως το κατάφερες αφού ο γεννημένος δάσκαλος διδάσκει με όλους τους τρόπους κι εσύ έχεις τον καλύτερο Αννίκα μου, την αγάπη!
    Να είσαι καλά και να ζήσεις πολλά πολλά ακόμα πανέμορφα χρόνια με όλα όσα λαχταράει η ψυχή σου. Εγώ σου εύχομαι με όλη μου την καρδιά να έχεις υγεία.
    Χρόνια Πολλά Αννίκα μου και χίλια φιλιά από μένα :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μελιστάλαχτα και τα λόγια σου Μαρία μου. Ένας απολογισμός ζωής που φωτογραφίζει την αθωότητα, την ακατέργαστη καθαρότητα της ψυχής πριν τη μολύνει η καταιγίδα της καθημερινότητας. Η σχέση αγάπης απορρέει αμφίδρομα κι απ’ τους άλλους. Όσο πιο πολύ αγαπάς τόσο πιο πολύ αγαπιέσαι κι αν καμιά φορά σκοτεινιάζει η καρδιά φτάνει να ορθώνεις το ανάστημα και να θυμάσαι εκείνο το παιδί που υπήρξες κι ότι καλό έζησες. Να δεις πως γαληνεύεις και ξεχνάς εκείνη την αόρατη απειλή, τη λευκή κόλλα που λέγαμε.
      Μαρία μου για τις ευχές σ' ευχαριστώ απ' την καρδιά μου!
      Καλό ξημέρωμα!

      Διαγραφή
  20. Τι να σου γράψω Αννίκα μου εγώ που δεν θα στο έχουν πει όλοι όσοι πέρασαν το κατώφλι του δικού σου χώρου εδώ, διαβάζοντας τις ψυχής σου τις αναμνήσεις!!
    Ενα θα πω πως θα ενώσω και εγώ τις ευχές μου μαζί με τις δικές τους, αφού γέμισες και εσύ και οι φίλοι όλοι την ψυχή μου με τόσο ομορφιά και συγκίνηση μέσα από το δικό σου ταξίδι, ταξιδέψαμε και εμείς στις αναμνήσεις σου, αφού μας κρατούσες το χέρι!!
    Χρόνια σου πολλά φίλη μου χαίρομαι πολύ που συναντήθηκαν οι δρόμοι μας, είσαι από τους ανθρώπους που η γραφή σου έχει να πει τόσα, ακόμα και πίσω από τις λέξεις...να είσαι πάντα καλά Αννίκα μου, να τα εκατοστίσεις... καθυστερημένη αγκαλιά 🤗 και πολύ αγάπη.!! ❤ 🌻🌼

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτή η σχέση Ρούλα μου όχι μόνο δεν συρρικνώνεται αλλά μέρα τη μέρα μέσα απ’ την επικοινωνία το ελάχιστο, μέγιστο γίνεται και αποκτά βαθιές ρίζες. Δική μου η χαρά και η τιμή να ανήκω σ’ αυτήν τη γειτονιά. Σ’ ευχαριστώ για τις ευχές. Να είσαι καλά Ρούλα μου να χαίρεσαι τους αγαπημένους σου. Και την δική μου αγκαλιά και αγάπη!
      υ/σ Με δανεικό υπολογιστή, ελπίζω να τα καταφέρω. Μου λείπουν πολλές απ' τις εφαρμογές αλλα ...προσπαθώ!

      Διαγραφή
  21. Ξεκινώ από το "είσαι τόσο βρε θηρίο, και δεν σου φαίνεται;;" Και συνεχίζω με χίλιες ευχές για κάθε μελλοντική χαρά, Αννίκα μου! Όμορφες οι αναμνήσεις, πάντα γεμίζουν ένα βιβλίο, όπως και πάντα θα λέμε μα πότε πέρασε ο καιρός; Άντε, να περάσει το κακό τού κορονοϊού, να αναταμώσουμε σε κάνα μπαζάρ να πιούμε κάνα καφεδάκι 😉 Πολλά φιλιά, ολόγλυκες ευχές!⭐🌻🌼🌞🌼🌻⭐

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ούτε κι εγώ το πιστεύω Πέτρα μου! Πράγματι όταν κοιτάζεις πίσω διαπιστώνεις πως νεράκι περνούν τα χρόνια. Βέβαια η ηλικία είναι η εικόνα που προσλαμβάνουν οι άλλοι; ή αυτό που φαίνεται, γιατί όταν κοιτώ στον καθρέφτη, παρά τις καινούργιες ρυτίδες που ανακαλύπτω καθημερινά, στην ψυχή δεν άλλαξαν και πολλά πράγματα, κι ούτε φοβάμαι την γερασμένη εικόνα μου.
      Εκείνο που φοβάμαι πραγματικά είναι η σμίκρυνση του ορίζοντα από δω και πέρα όταν μάλιστα έχεις ακόμα πράγματα να κάνεις.
      Πέτρα μου σ’ ευχαριστώ θερμά για τις ευχές σου. Θα εύχομαι κι εγώ γι αυτό το καφεδάκι.
      Σε φιλώ και σ' ευχαριστώ!

      Διαγραφή
  22. Ξέχασα να γράψω για τη φωτογραφία! 🌻
    Υπέροχα νοσταλγική μ' ένα κουκλί μωρό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ωωω...σ' ευχαριστώ Πέτρα μου!
      Η μαμά μου ετών 27 κι εγώ...ούτε ενός χρόνου. Ο φιόγκος είναι αυθεντικός παρακαλώ...όχι με καρφίτσα (χαχα)

      Διαγραφή
  23. Με συγκίνησες, όπως κάθε φορά...
    Χρόνια καλά κι ευλογημένα!
    Καλό υπόλοιπο Σαρακοστής και
    Καλή Ανάσταση!
    Με αγάπη μόνο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Βαρβάρα μου σ' ευχαριστώ πολύ!
      Τις πιο όμορφες ευχές και στα μικρά σας. Υγιή, καλότυχα και φωτισμένα!
      Καλή Ανάσταση!
      Να είσαι καλά!

      Διαγραφή
  24. Χρόνια πολλά Αννίκα μου.
    Πόσο συγκινήθηκα με τα γραφόμενα σου.
    Έτσι είναι, όταν γυρίζουμε προς τα πίσω, βλέπουμε τις όμορφες στιγμές που ζήσαμε.
    Ευχαριστούμε πολύ που μοιράστηκες μαζί μας τις δικές σου αναμνήσεις.
    Συνεχίζουμε ακάθεκτοι και φιλάκια πολλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Επειδή στη ζωή τίποτα δεν είναι δεδομένο για το αύριο, αυτή η εικόνα που μπορούμε ακόμα να παρακολουθούμε με καθαρότητα μόνο καλό μας κάνει. Πριν αρχίσει κι αυτή να θολώνει.
      Καλημέρα Ρένα μου σ' ευχαριστώ για τις ευχές σου.
      Να είσαι καλά!
      Καλό Σαββατοκύριακο!

      Διαγραφή
  25. Τι όμορφα Αννικα μου μας τραταρεις κάθε που ερχόμαστε. Με αυτό το γλυκό του κουταλιού που το έχεις δέσει υπέροχα με θύμησες κι αγάπη, με την ομορφιά και την ποιότητα του χρόνου που παρέρχεται. Και πόσο δροσερό της ψυχής σου το νερό.
    Στην υγειά σου Αννικα μου.
    Να ζήσεις 🖤

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πως μπορείς να ξεφύγεις απ' τη νοσταλγία των παιδικών σου χρόνων. Ο Ρίλκε λέει "οι τόποι που ζήσαμε παιδιά δένονται παράφορα με το χρόνο της ωριμότητας" Σε κείνα τα χρόνια θα ξεφυλλίζεις τα παλιά τετράδια με τρυφερότητα, να περισώσεις όσα μπορείς για να ζεσταίνουν την τωρινή ζωή μας.
      Σταυρούλα μου ο λόγος σου πιο γλυκός κι από γλυκό τρατάρισμα.
      Σ' ευχαριστώ απ' την καρδιά μου!
      Να είσαι καλά!

      Διαγραφή