Δευτέρα 5 Αυγούστου 2019

Φωτεινές στιγμές σε ασπρόμαυρο φόντο


Γλυκά φύσαγε η απογευματινή αυγουστιάτικη αύρα. Κελάρυζε το νερό στο ρέμα κι από πέτρα σε πέτρα πέντε κορίτσια περάσαμε αντίπερα κι ύστερα πήραμε τον ανήφορο για το ξωκλήσι του Αη Θανάση, ν΄ ανάψουμε τα καντήλια και να ψάλλουμε την παράκληση στη Χάρη Της.
 Κόντευε δεκαπενταύγουστος.
 Κάμποσος ανήφορος μα η παιδιάστικη γνώση δεν λογάριαζε κόπωση. Μόνο μια δυο στάσεις ίσα να κόψουμε δυο μαβιά λουλούδια απ’ τις λυγαριές για το εικονοστάσι. Τίποτα άλλο δεν υπήρχε. Ξεραΐλα παντού.
 Ένας στενός δρόμος γεμάτος ξερολιθιές και χωράφια θερισμένα που οι καλαμιές ξεραμένες απ’ την κάψα του καλοκαιριού πλήγωναν τα πόδια.
Με λόγια χαζά και χάχανα ανεβαίναμε τον ανήφορο μα σαν φτάσαμε στο μικρό περίβολο μια σιωπή μας κυρίεψε μη και ταράξουμε την ιερότητα του χώρου.
Ολόγυρα το πράσινο, στα πόδια μας το χωριό και στην ψυχή μας γαλήνη. Πως μερώνει εκεί η ψυχή απ' την ζάλη της καθημερινότητας!
 Λουσμένο στο φως το μικρό εκκλησάκι, δαρμένο απ’ την αντηλιά και τον άνεμο μοιάζει να αψηφά τον κίνδυνο της ερημιάς. Γύρω
κυπαρίσσια και σκίνα και ξέμακρα ένα δάσος θεόρατες βελανιδιές που σε παλαιότερους χρόνους στάθηκε πηγή εσόδου για το χωριό. Αμέτρητοι μύθοι για τις Αμαδρυάδες νύμφες που προστάτευαν το δάσος. Οι βοσκοί έλεγαν πως άκουγαν κλάματα κάθε που κοβόταν ένα δέντρο και οι αδερφές τους τιμωρούσαν όσους τα έκοβαν.

 Η χαμηλή ξύλινη πόρτα ήταν μισάνοιχτη και ανοίγοντας έτριξαν οι μεντεσέδες, ο θόρυβος αντήχησε παράξενα.
Αισθήματα γαλήνης γέμιζαν την ψυχή ανάκατα με φόβο. Μισοσκότεινο, ταπεινό και σιωπηλό. Η σιωπή του ένα με τη σιωπή της ψυχής μας. Μύριζε λιβάνι κι αγιοκέρι. Κάποια καντήλια ήταν αναμμένα φωτίζοντας τα πρόσωπα των αγίων σ’ ένα τέμπλο απλό, ξύλινο, χωρίς περίτεχνα σκαλίσματα, μ’ ένα ξεθωριασμένο γαλάζιο χρώμα. Σίγουρα πέρασε κάποιος βοσκός να καταθέσει τις πιο μύχιες επιθυμίες και τις ελπίδες του.
Στο παλιό μπρούτζινο μανουάλι με την άμμο αφήσαμε τα κεράκια αναμμένα, καθένα και μια ευχή. Προσκυνήσαμε με ευλάβεια και ανοίξαμε τη Σύνοψη στο μικρό Παρακλητικό κανόνα.

"Κύριε εισάκουσον την προσευχή μου, ενώτισαι την δέησίν μου εν τη αληθεία σου, εισάκουσόν μου εν τη δικαιοσύνη σου…….."

 Η μελωδική φωνή της Τασούλας γέμισε με κατάνυξη το χώρο κι ο αντίλαλος πήρε τη μελωδία και τη σκόρπισε ως πάνω στην κορφή του βουνού κι από κει ως τα σύννεφα. Από κοντά και μεις με κείνη την παιδιάστικη εξαίσια φάλτσα φωνή μας που ανέβαζε λίγο τον τόνο για να εισπράξουμε ένα αγριοκοίταγμα απ’ τις μεγαλύτερες.

"προστασία και σκέπην, ζωής εμής τίθημι Σε Θεογενήτορ Παρθένε συ με κυβέρνησον….."

Μια ριπή αέρα έκανε τη φλόγα των κεριών να τρεμοσβήσει. Θαρρείς δεν είμασταν μονάχες. Γλύκαναν τα πρόσωπα των αγίων, σιγά κι αθόρυβα γέμισε το εκκλησάκι αγγέλους με χρυσές, ρόδινες και πορτοκαλιές φτερούγες.

"Υπεραγία Θεοτόκε…Λιμήν και προστασία των σοι προσφευγόντων γενού Παρθένε, τείχος ακράδαντον, καταφυγή τε και σκέπη και αγαλλίαμα…"

Τότε δεν ξέραμε τα λόγια μα χόρταινε η ψυχή μας άγια χαρά και κατάνυξη. 
Και δίπλα απ’ την ωραία Πύλη σιωπηλή η Αγία Μητέρα άκουγε τους ύμνους του παρακλητικού κανόνα με λόγια δοξαστικά που κλείνουν μέσα τους τον ανθρώπινο πόνο
Ο ήλιος τράβαγε προς τη δύση. Άρχισαν οι σκιές να μεγαλώνουν. Όσο φώτιζε ακόμη πήραμε το δρόμο του γυρισμού. Αμίλητες λες και δεν είχαμε τίποτα να πούμε, μα κείνο που θυμάμαι είναι πως σε όλο το δρόμο μας ακολουθούσε κείνη η λεπτή ευωδία του μοσχολίβανου. 
Η Παναγία οδηγούσε τα βήματά μας.

Αννίκα

20 σχόλια:

  1. Την ίδια κατάνυξη, τα ίδια βιώματα, τη συγκίνηση και το ρίγος που συνοδεύουν τη γιορτή Της.
    Όλα τα περιγράφεις τόσο όμορφα και γλαφυρά, στο κείμενό σου.
    Καλή Παναγιά Αννίκα μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ασπρόμαυρες φωτογραφίες του μυαλού και μια αύρα γλυκιάς θύμησης που τέτοιες μέρες απρόσκλητα πηγαινοέρχονται.
      Καλή Παναγιά Μαρία μου!
      Να είσαι καλά!

      Διαγραφή
  2. Αννίκα, είναι ωραίο συναίσθημα η χαρά και η κατάνυξη, και μακάρι κάτι να σου το δημιουργεί.
    Γράφεις όμορφα!!!
    καλό δεκαπενταύγουστο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όταν δεν μπορείς να βαδίσεις στα χνάρια της νιότης, τότε ψάχνεις με το μυαλό στιγμές ευτυχίας προσεχτικά φυλαγμένες στο χρόνο. Είναι ωραίο συναίσθημα να μπορείς να θυμάσαι...ακόμη.
      Καλό Δεκαπενταύγουστο Στέλλα μου!

      Διαγραφή
    2. Δε γίνεται να μη θυμόμαστε. Φυσικά και είναι το πιό υπέροχο συναίσθημα, και ευτυχώς που υπάρχει. Η θύμηση που καμμιά φορά συνοδεύεται από νοσταλγία. Ζήσαμε όμορφες στιγμές, μια ζωή σχεδόν, κι έχουμε άλλες τόσες που μας περιμένουν, καλό βράδυ Αννίκα!

      Διαγραφή
    3. Ξεφυλλίζοντας το τεφτέρι της ζωής να διαπιστώνεις πόσο γρήγορα περνάει ο χρόνος. Σαν χθες γίνανε όλα. Κομμάτια της ζωής μας σ΄ένα κάδρο στον τοίχο να μπαινοβγαίνουμε όταν η θύμηση βαραίνει και μακάρι οι στιγμές που περιμένουμε όμορφες να 'ναι.
      Σε φιλώ! Καλημέρα!

      Διαγραφή
  3. Τι ομορφες αναμνησεις Αννικα μου αυτες των νεανικων χρόνων!! γεματες αθωότητα και κατανυξη μεσα σε αυτα τα μικρα εξωκλησια που η μυρωδια του λιβανιού είχε άλλη ευωδιά.. εκεινον τον καιρό..!!
    Αχ αυτες οι ασπρομαυρες αναμνήσεις οταν θελουν να ξεπροβαλουν..!!!
    Να είσαι καλα και να θυμασαι μονο ομορφα πραγματα ..καλο δεκαπενταυγουστο φιλη μου και καλή Παναγια.!!! την αγαπη μου...🧡

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εκείνο τον καιρό.....όπως το λες Ρούλα μου. Είχε κάτι απ' την αθωότητα, τη φαντασία, την πίστη και τον ενθουσιασμό της ηλικίας. Εφόδια για την ενήλικη ζωή μας.
      Να είσαι καλά Ρούλα μου!
      Η Παναγία σκέπη και προστασία μας!

      Διαγραφή
  4. Πόσο όμορφο. Τι στιγμές! Ποιες αναμνήσεις! Οι μέρες που έρχονται έχουν το δικό τους φόρτωμα.
    Μέσα από την περιγραφή σου Αννίκα μου περπατάμε μαζί σας σε αυτό το ξωκκλήσι. Αυτή τη μεγάλη γιορτινή μέρα.
    Καλό Δεκαπενταύγουστο καλή μου φίλη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γιάννη μου ιδιαίτερα αυτές τις μέρες (των μεγάλων εορτών) έχουμε μια ξεχωριστή επικοινωνία με το παιδί που αφήσαμε πολλά-πολλά χρόνια πίσω. Αυτό νομίζω κάνει καλό στον ψυχισμό μας, αν σκεφτεί κανείς την κριτική που κάποιες φορές δεχόμαστε από κείνο το παιδί των δεκαπέντε χρόνων. "Πως έγινες έτσι, που είναι η αυτοπεποίθησή σου;"
      Μπορεί να είναι άσχημο (με ότι αυτό συνεπάγεται) να μεγαλώνεις αλλά είναι πραγματικά όμορφο να ωριμάζεις
      Κι όταν γύρω σου στήνουν χορό η νιότη, η ωρίμανση ακόμη και η φθορά τότε νιώθεις πως η ζωή είναι συναρπαστική, όχι για το τι πέτυχες, τι έχεις κατακτήσει, αλλά για τι έχεις γίνει μέσα σου, για το που σε οδήγησε η πίστη στο μέλλον, η ελπίδα και ο ενθουσιασμός της νιότης σου.
      Είναι κάτι φορές, σ' αυτά τα πισωγυρίσματα, που γίνεσαι παιδί. Κι αυτό το βρίσκω υπέροχο!
      Σ' ευχαριστώ συνοδοιπόρε του μυαλού μου!
      Καλή Παναγιά! Η μητρική της παρρησία να δέεται και να πρεσβεύει υπέρ ημών!

      Διαγραφή
  5. Γλυκιά μου με συνεπήρες, τόσο όμορφα περιέγραψες αυτή τη μοναδική κατάνυξη που πράγματι νοιώθουμε στα μικρά ξωκκλήσια. Το έχω νοιώσει, όποτε πηγαίνουμε στην Έδεσσα όπου γεννήθηκε ο άνδρας μου καιέφυγε 4χρονο για ορφανοτροφείο μετά το θάνατο της μάνας, επισκεπτόμαχτε ένα μικρό εκκλησάκι κυριολεκτικά βυθισμένο μέσα σε άγρια φύση. Είναι ο Άγιλς Νικόλας, του θυμίζει αχνά την μητλέρά τόύ πόύ τόν πήγαινε. Εκεί πηγαίνουμε κάθε φορά με κεριά, λάδι και ότι νοιώθουμε. Εκεί νοιώθεις αυτό το συναίσθημα που περιγράφεις φίλη μου και εκεί βάλαμε πριν χρόνια το μεγάλο καντηλέρι για τα κεριά τάμα για τον εγγονό μας που τον είχαν για τελειωμένο και η Χάρη Της μας τον χάρισε. Σε τέτοια μικρά εκκλησάκια γεννιέται ξανά η ένωση μας με το μεγαλείο της Πίστης. Σε κούρασα, συγνώμη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα Αχτίδα μου!
      Καθόλου δεν με κούρασες και χαίρομαι όταν διαβάζω σχόλιό σου!
      Θα μπορούσα να βάλω τίτλο "τα χρόνια της αθωότητας" εκείνα τα τρυφερά, νοσταλγικά χρόνια που όλα φάνταζαν αλλιώς. Όλα ήταν παιχνίδι και περιπέτεια με αρχές και αξίες που μας δίδαξαν μέσα απ΄την οικογένεια και την πίστη.
      Είχε ιδιαίτερη αξία ακόμη κι αυτό το απλό προσκύνημα και δεν φοβόμαστε να "πάρουμε τα βουνά" Είναι αυτό που γράφεις στο κείμενό σου, "άλλα χρόνια εκείνα"
      Εκεί στα ξωκλήσια η παιδική αθωότητα μπορεί να βλέπει αγγέλους και νεράιδες κι ας μη μπορούσαμε ακόμη να κατανοήσουμε το μεγαλείο της φύσης. Η πίστη μας έφτανε.
      Αχτίδα μου σ' ευχαριστώ!
      Η Παναγία να σας χαρίζει υγεία, δύναμη και προστασία.
      Καλό Δεκαπενταύγουστο!

      Διαγραφή
  6. Καλό Δεκαπενταύγουστο Αννίκα μου!
    Η αφηγηματική σου ιστορία, ζωντάνεψε στα μάτια μου!

    φιλια πολλα!
    την αγαπη μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλό Δεκαπενταύγουστο Κική μου με τις σοφίες σου με σημαντικά νοήματα που μας βάζουν σε σκέψεις.
      Η Παναγία να μας σκέπει!
      Φιλιά κι από μένα!

      Διαγραφή
  7. Τι όμορφη περιγραφή, ήταν σαν να περπατούσα μαζί σας σε κείνη την συντροφιά των παιδικών σου χρόνων.
    Καλό Δεκαπενταύγουστο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αναμνήσεις που ο χρόνος φύλαξε ευλαβικά Ελένη μου.
      Σ'ευχαριστώ που πέρασες.
      Καλό Δεκαπενταύγουστο Η Παναγία να είναι σκέπη και προστασία μας.

      Διαγραφή
  8. Το τρυφερό και ευαίσθητο σου κείμενο Αννίκα μου, με πήγε στην παιδική μου ηλικία που με το ποδήλατο έπαιρνα ένα ένα όλα τα μικρά ξωκλήσια στις Σπέτσες και άναβα τα καντηλάκια με το λάδι και τα φιτιλάκια που πάντα έβρισκα σε μια γωνία!
    Αυτά τα μικρά ξωκλήσια διατηρούν την μαγεία της κατάνυξης ή όπως μου αρέσει να λέω του ιερού που μας συνδέει με την πραγματική μας φύση!
    ΑΦιλάκια πάντα καρδιάς!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μια ταινία είναι η μνήμη Στεφανία μου που πάνω της καταγράφονται στιγμές, γεγονότα και εικόνες της ζωής. Κάποιες απ' αυτές αντί να ξεθωριάζουν με το χρόνο γίνονται πιο όμορφες.
      Αυτά τα εκκλησάκια είναι το αντίδωρο και το αγίασμα στις ψυχές μας, η ανάγκη της προσευχής στο γονάτισμα της καρδιάς.
      Καλό Δεκαπενταύγουστο Στεφανία μου!

      Διαγραφή
  9. Μέχρι εδώ μύρισε το λιβάνι Αννίκα. Είναι ευλογία οι ειρηνικές αναμνήσεις. Χρόνια πολλά και βοήθειά μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εκεί ψηλά στο ερημοκλήσι Χριστίνα μου αναπαύεται η παιδική ψυχή μας. Εκεί στον περίβολο απλώναμε την ψυχή μας καθαρή μπροστά σε ανοιχτούς πνευματικούς ορίζοντες και καινούργιες εμπειρίες. Η ανάταση της ψυχής ανάγκη για ικεσία.
      Χρόνια Πολλά! Την βοήθεια και την προστασία της Παναγίας!

      Διαγραφή