Σάββατο 22 Φεβρουαρίου 2020

Ψυχοσάββατο των Απόκρεω!


Ψυχοσάββατο. Κάλεσμα των ψυχών. Μακροθυμία Κυρίου. Μαυρομαντηλούσες μ’ ένα πρόσφορο και στάρι η καθεμιά για το συχώριο και μνήμες που τέτοιες ώρες ματώνουν, γέμισαν τον περίβολο της εκκλησίας για την επιμνημόσυνη δέηση. 
Ένα άσπρο χαρτί απ’ το τετράδιο των παιδιών με όλα τα ονόματα. Των γονιών πρώτα, ύστερα των παππούδων, των συγγενών και φίλων που κανείς δεν νοιάστηκε για την ψυχούλα τους. 
Μαζί στον ίδιο περίβολο ζώντες και τεθνεώτες. Διάβασε ο παπα-Δημήτρης το προσκλητήριο να φωτιστούν οι ψυχές των απόντων, να αναδυθούν στο φως, να γεμίσει το κενό στις ψυχές των ζώντων, να μερώσουν οι λέξεις το πένθος, να γυρίσουν οι θύμισες, καλές, άσχημες, δίκαιες και άδικες. 
Σκυφτά τα κεφάλια, βουρκωμένα τα μάτια. Αβάσταχτο πιότερο το αίσθημα απουσίας, ξεθωριασμένο το χρώμα της απώλειας, ο λυγμός κόμπος στο λαιμό να σε πνίγει  και μόνο η δύναμη της ευχής να γαληνεύει την ψυχή. 
Σπυρί-σπυρί το στάρι, κομμάτια της ψυχής μοιράστηκε απλόχερα για μια ευχή. Μακαρία η ανάπαυσης  «των απ’ αιώνος κοιμηθέντων ….επ' ελπίδι αναστάσεως ζωής αιωνίου»
 Γέμισαν τα απλωμένα χέρια στάρι, καρύδια κι αμύγδαλα, ρόδια και σταφίδες, μοσχοβόλησε η κανέλα. Θλιμμένα πρόσωπα ρυτιδωμένα, ευγνώμονες για την προσφορά, σ’  ενα  μονάχα ψίθυρο.
 «Θεός σχωρέστ’ τους»

Αννίκα

25 σχόλια:

  1. Αννίκα μου το βίωσα σήμερα.....η μαμά μου πάντα παρούσα με τα σχετικά της, ήταν μπροστά στα μάτια μου και η σκέψη μου στους τεθνεώτες αλλά κυρίως σ΄εκείνη, που αναρωτιότανε... : όσο υπάρχω εγώ δε θ΄αφήσω τις ψυχούλες , όταν φύγω όμως ;;; Αυτό το όταν ήρθα να συμπληρώσω και να πιάσω το νήμα από εκεί που το άφησε εκείνη....τηρώντας τις παρακαταθήκες της...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν είναι μόνο θέμα πίστης Κλαυδία μου. Είναι η διαχείριση του πένθους, της απώλειας κάθε αγαπημένου προσώπου. Είναι ο τρόπος που αποδέχεσαι το αμετάκλητο του θανάτου, είναι ο τρόπος ν’ αντιπαλέψεις την λήθη, ο τρόπος που απορρέει αγάπη και ίσως ευεργετική επίδραση στις δικές μας ψυχές.
      «Να μην ξεχάσεις!» Κι αυτή η δύναμη ψυχής και η αγάπη γίνεται αντίδωρο για ότι έκαναν για μας. Αντίδωρο και φως για τις ψυχές τους. Ας είναι αναπαυμένες!
      Να είσαι καλά!
      Καλή Αποκριά!

      Διαγραφή
  2. Μόνο τότε πεθαίνουν Αννίκα μου οι άνθρωποι όταν τους ξεχνάμε...και να προσευχόμαστε για αυτούς γιατί οι ίδιοι δεν μπορούν να το κάνουν...
    Ας είναι αναπαυμένες οι ψυχούλες να μας προστατεύουν από εκεί που είναι...
    Τα φιλιά μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καμιά φορά, όταν συνειδητοποιείς πως έμεινες μονάχη, πονάει η ψυχή. Μόνο η προσευχή κι αυτό που κάνεις σαν καθήκον, σαν συνείδηση, σε γαληνεύουν. Δίκιο έχεις. Δεν χάνονται οι άνθρωποι όσο τους θυμάσαι.
      Δέσποινα να είσαι καλά!
      Καλή Αποκριά!

      Διαγραφή
  3. Αννίκα μου,
    πολύ καλά έκανες αυτή σου εδώ την αναφορά. Ψυχοσάββατο. Νομίζω ξεκινάει ο κύκλος τους. Ο δικός τους κύκλος. Και εμείς, από την εδώ μεριά της ζωής οφείλουμε να νιώσουμε την ανάμνηση, την παρουσία, τη συνέχιση και την τιμή.
    Στιγμές που εδώ και αιώνες έχουν τη δική τους δύναμη και συμβολισμό. Μπορεί να άλλαξαν ένδυμα θρησκείας αλλά εξακολουθούν να έχουν την ίδια σημασία.
    Χοές σε εκείνους. Για να μην ξεχαστούν.
    Καλησπέρα Αννίκα μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Βαθιά ριζωμένες οι αντιλήψεις περί θανάτου και ψυχών κάνουν πιο ισχυρή την πεποίθηση πως οι απόντες, οι δικοί μας άνθρωποι, συνεχίζουν να υπάρχουν δίπλα μας είτε ως ανάμνηση, είτε ως σκέψη για να μας θυμίζουν πως ότι υπήρξε θα υπάρχει πάντα με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, αρκεί οι δικές μας θύμησες να μην σβήσουν ποτέ. Ίσως με την επίγνωση πως η δική μας ψυχή θα είναι πιο ήρεμη όταν αποδώσει τα πρέποντα.
      Καλησπέρα Γιάννη μου Καλή Αποκριά!

      Διαγραφή
  4. αχ θα χουμε κ μεις ανθρωπο αραγε να μας γραψει τα ονοματα???!!!!
    αν δεν εχεις ανθρωπο παει χαθηκες!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όσο περνούν τα χρόνια αλλάζουμε, είναι αλήθεια, αλλάζει η σκέψη, όχι όμως τα συναισθήματα. Η αγάπη για τα αγαπημένα πρόσωπα πάντα θα υπάρχει. Δεν ξέρω για μνημόσυνα και τρισάγια, αλλά ένα κεράκι κάποιος θα μας ανάψει. Πιστεύω δηλαδή.
      Καλημέρα Σοφία μου καλή εβδομάδα!

      Διαγραφή
  5. Αυτό το Ψυχοσάββατο μες τις απόκριες πόσο περίεργο φαντάζει, λες και έγινε έτσι για να ελαφρύνουν λίγο πιο πολύ τις ψυχές και των ζώντων και αυτών που έφυγαν...
    ΑΦιλάκια πολλά και καρδιάς Αννίκα μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έτσι ακριβώς είναι Στεφανία μου! Μνεία και φόρος τιμής στους κεκοιμημένους και συναισθήματα που εκφράζουν μια ψυχική αμεσότητα ενεργή που θωρακίζει την δική μας ψυχή,στην απώλεια. Όλα...ζωή, απουσία, μνήμη, νοσταλγία, όλα όμορφα σμίγουν για να κάνουν λίγο πιο ελαφρύ το αμετάκλητο.
      Στεφανία μου να είσαι καλά!
      Καλό μεσημέρι και Καλή εβδομάδα!

      Διαγραφή
  6. Ο Θεός να τους αναπαύσει, Αννίκα μου.
    Κι εγώ φτιάχνω κόλλυβα από τότε που έφυγε και η μαμά μου, πριν σχεδόν 2 χρόνια.
    Πιο μπροστά τα έκανε εκείνη.
    Δεν τους ξεχνάμε.
    Να είσαι καλά και φιλάκια πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. "Θεός σχωρέστ' τους" Κάποια Σάββατα οι λέξεις παίρνουν ένα άλλο νόημα κι αυτή η προσφορά γλυκαίνει την απώλεια. Παρελθόν και παρόν σε μια αρμονική συνύπαρξη σε κάνει να νιώθεις αληθινή αυτή την επικοινωνία. Ας είναι αναπαυμένες οι ψυχές τους.
      Να είσαι καλά Ρένα μου!
      Καλό βράδυ!

      Διαγραφή
  7. Αυτό το τελετουργικό για τις ψυχές των ανθρώπων μας, το περιέγραψες με την ιερότητα που του αρμόζει.Είναι οι στιγμές που μας απογειώνουν απ' την γήινη υπόστασή μας και μας γλυκαίνουν τον πόνο. Και είναι όντως λυτρωτικές αυτές οι στιγμές...
    Τα φιλιά μου Αννίκα μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι πρόδηλη η ανάγκη της ψυχής να αποδώσει το ελάχιστο σ’αυτό που νομίζουμε ανύπαρκτο. Και χωρίς μεγαλοστομίες η προσφορά γίνεται λύτρωση και δύναμη να συνεχίσεις. Είναι όντως λυτρωτικές αυτές οι στιγμές.
      Μαρία μου σ' ευχαριστώ!
      Καλό βράδυ!

      Διαγραφή
  8. Ψυχοσάββατο. Κάλεσμα των ψυχών. Μακροθυμία Κυρίου.
    Μνεία και φόρος τιμής στους κεκοιμημένους. Παρηγορητικές οι προσφορές και οι προσευχές μας για τους εκλιπόντες συγγενείς και φίλους από εμάς που μείναμε πίσω. Αναγκαιότητα των ζωντανών, να συγχωρέσουν και να συγχωρεθούν, να βρουν τη γαλήνη και τη λύτρωση μέσω της προσφοράς, της μετάνοιας και της δακρύβρεχτης προσευχής, συνειδητοποιώντας για λίγο την ματαιότητα πάνω στης γη το Θεμέλιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έτσι ακριβώς Μαρία μου, μνεία και φόρος τιμής για να αποφύγουμε την αποσύνθεση της δικής μας ψυχής, γιατί αυτές τις μέρες θαρρώ πως έχουμε ξεπεράσει το φόβο του θανάτου.
      Μέσα απ’ την δική μας προσφορά αυτός ο αθέατος κόσμος γίνεται φως και καθαρότητα στην συνείδησή μας. Τρεις λέξεις για να αποδώσουμε όλη μας την αγάπη αλλά και την απώλεια.
      Αναθρώσκει η ψυχή σε μια δέηση που λυτρώνει ζώντες και τεθνεώτες.
      Μαρία πολύ σ' ευχαριστώ!
      Καλό ξημέρωμα!

      Διαγραφή
  9. Κάλεσμα των ψυχών να αγαλιάσουν και να μας φέρουν σε επαφή με τον πνευματικό κόσμο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλό μεσημέρι Νατάσα μου!
      Οι μνήμες, οι λέξεις και οι αναφορές, ένα μνημόσυνο για τις ψυχές των αγαπημένων, ελπίδα για την μεταθανάτια ζωή, λύτρωση δική τους και δική μας.
      "Θεός σχωρέσ' τους"
      Να είσαι καλά Νατάσα, καλή Σαρακοστή!

      Διαγραφή
  10. Χαίρομαι που κι άλλοι μελετούν τα ονόματα "των συγγενών και φίλων που κανείς δεν νοιάστηκε για την ψυχούλα τους".... Με συγκινούν τα Ψυχοσαββατα, τούτο το "καλεσμα" ψυχών... Καλό ξημέρωμα, Αννικα μου, καλό τριήμερο και καλη Σαρακοστή....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μια όμορφη πλευρά της ζωής Όλγα μου.
      Τα ψυχοσάββατα άξια λόγου και μνήμης, ξαναζωντανεύουν οι ψυχές μέσα απ’τα δικά μας συναισθήματα, τη δική μας συνείδηση, τη δική μας προσφορά σαν την μόνη προσδοκία αιωνιότητας.
      Έτσι αυτό το απόθεμα της μνήμης που ακτινοβολεί ελπίδα, λυτρωτικό και για μας και τους απόντες.
      Να είσαι καλά Όλγα μου, καλή Σαρακοστή!

      Διαγραφή
  11. Αννικα μου τα ψυχοσσαβατα είναι οι στιγμες που λες και νιώθουμε πιο κοντα στους αγαπημμενους μας που έχουν φυγει..οι ψυχούλες τους σιγουρα θα ηρεμουν με την αναφορα στα ονοματα τους.. να είναι αναπαμενοι εκει που είναι..κοντα στον Θεό..οσο ζουμε θα τους θυμόμαστε..
    Καλά να είσαι Αννίκα μου καλο μήνα και καλή Σαρακοστη φιλη μου..!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτό το αίσθημα απώλειας πως ημερεύει την ψυχή Ρούλα μου τα Ψυχοσάββατα. Χωρίς υπερβολές και θρήνους με την ανθρώπινη ευαισθησία και την πεποίθηση πως γαληνεύει η ψυχή με τις προσευχές μας.
      Ας είναι αναπαυμένη η ψυχή τους!
      Φιλιά πολλά Ρούλα μου να είσαι καλά.
      Καλό μήνα και καλή Σαρακοστή!

      Διαγραφή
  12. Αννίκα μου, πώς είσαι; Την καλημέρα μου αφήνω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Εχω την έννοια σου Αννικα μου θα τα πούμε.. καλό σου ξημέρωμα.. !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή